PO/VO

In de praktijk: Primair en Voortgezet Onderwijs

In verschillende leernetwerken werken VO scholen of PO scholen samen aan het implementeren van de FE-cyclus. Docenten van verschillende vakken ontwikkelen, proberen, en reflecteren samen op hoe zij de fasen van de FE cyclus inzetten in hun lessen. Daarnaast werken we ook met schoolleiders en kartrekkers aan het verbreden en verduurzamen van FE in de school. Samen leren, professionaliseren en onderzoek zijn in deze leernetwerken met elkaar verbonden, zodat we ook meer zich krijgen op wat werkt, wanneer, voor wie en waarom.

Samen met docenten ontwikkelen we tools, animaties, werkvormen, reflectie-instrumenten, praktische artikelen en concrete FE lesvoorbeelden die we verzamelen in de PO en VO toolkits. Dus ben je PO-VMBO-HAVO/VWO docent, schoolleiders of lerarenopleider, kijk dan in onderstaande link, daar vind je inspriratie, voorbeelden en werkvormen voor je eigen doelgroep.

Mooi, praktische boek over formatief handelen

Docent Jouke Brouwer, docent Frans bij het Nuborgh college (een van FE leernetwerk scholen) en tevens coach, trainer en onderwijsadviseur, schreef een boek over formatief handelen. Hierin staat de FE-cyclus centraal, als kapstok om alle fasen van het FE proces, en daarmee ook van de hoofdstukken van dit boek, aan op te hangen. We vroegen Jouke om hieronder in het kort iets te vertellen >>>

6 april 2021|

Inspiratiesessie formatief evalueren in het VMBO

Op woensdag 7 april verzorgt Judith Gulikers een online inspiratiesessie Formatief Evalueren in het VMBO. In deze eerste inspiratiesessie, in een serie van drie, neemt Judith Gulikers jullie mee in de cyclus van formatief evalueren. Met concrete voorbeelden, ook van vmbo docenten beroepsgericht uit het leernetwerk formatief evalueren, geeft ze beelden bij hoe je in de klas met je eigen leerlingen formatief evalueren kunt >>>

31 maart 2021|

Van huiswerkcontrole naar formatief evalueren!

Hoe krijg ik leerlingen meer gemotiveerd? Een veel gehoorde vraag in het VO en ook een van redenen waarom docenten willen overstappen naar meer formatief evalueren. Zo ook Joost van Vijfeijken, docent scheikunde aan het Montessori college Eindhoven. Hij veranderde de huiswerkcontrole door formatief evalueren bij zijn 4 havo scheikunde les. De formatieve cyclus heeft hem goed geholpen bij het vormgeven hiervan. Zijn ervaringen >>>

8 maart 2021|
Ga naar de bovenkant