Nieuws

ORD presentatie over FE in het VMBO

Liesbeth Baartman en Judith Gulikers verzorgden op de Onderwijs Research Dagen (ORD) in Utrecht een presentatie over het onderzoek dat is gekoppeld aan de leernetwerken FE in het VO. Van die presentatie is een filmpje gemaakt! In het onderzoek wordt de FE-cyclus gebruikt om docentactiviteiten in de verschillende fasen te karakteriseren. Zo zetten de docenten FE vaak kortcyclisch in één les in, maar blijken >>>

22 juli 2021|

Nieuwe animaties over FE-cyclus

Vanuit het leernetwerk Formatief Evalueren in het VO zijn animaties ontwikkeld over de FE-cyclus. Nu is de laatste animatie over fasen 4 en 5 ook klaar! Er is nu een animatie over FE in het algemeen, en animaties voor de verschillende fasen. Via de links hieronder kom je bij de animaties op de website van SLO. Animaties: formatief evalueren in een notendop Bekijk deze animatie om >>>

16 juli 2021|

Artikel over FE praktijken van VO-leernetwerkdocenten

Het eerste artikel van het promotietraject van Marijke Veugen, die onderzoek doet binnen het leernetwerk Formatief Evalueren, is gepubliceerd! In dit artikel valideert zijn de FE vragenlijst, bij docenten en bij leerlingen. Daarnaast laat dit artikel zien hoe en in welke mate docenten uit het leernetwerk de vijf fasen van formatief evalueren inzetten in hun praktijk. Dit doen we door zowel naar docentpercepties >>>

21 mei 2021|

Webinar voor de OU over formatief toetsen

Op 1 april verzorgde Liesbeth Baartman samen met Migchiel van Diggelen een webinar voor de Open Universiteit over online formatief toetsen. In dit webinar stond de cyclus van formatief toetsen/evalueren centraal. In dit webinar wordt kort de theorie achter de formatieve toetscyclus uitgelegd en worden alle vijf fasen van de cyclus besproken aan de hand van een voorbeeld (het maken van een CV voor >>>

28 april 2021|

Inspiratiewebinar FE in VMBO, met veel voorbeelden!

Op 7 april gaf Judith een inspiratie webinar voor Stichting Platform VMBO, als onderdeel van het VMBO examenfestival, maar dan net even anders. De sessie was speciaal gericht op het vormgeven van formatief evalueren in het VMBO. In deze sessie wordt de FE cyclus uitgewerkt met allerlei concrete voorbeelden van hoe VMBO-docenten uit het leernetwerk Formatief Evalueren (slo-wur-hu) formatief evalueren in hun klas vormgeven, >>>

20 april 2021|

Mooi, praktische boek over formatief handelen

Docent Jouke Brouwer, docent Frans bij het Nuborgh college (een van FE leernetwerk scholen) en tevens coach, trainer en onderwijsadviseur, schreef een boek over formatief handelen. Hierin staat de FE-cyclus centraal, als kapstok om alle fasen van het FE proces, en daarmee ook van de hoofdstukken van dit boek, aan op te hangen. We vroegen Jouke om hieronder in het kort iets te vertellen >>>

6 april 2021|

Inspiratiesessie formatief evalueren in het VMBO

Op woensdag 7 april verzorgt Judith Gulikers een online inspiratiesessie Formatief Evalueren in het VMBO. In deze eerste inspiratiesessie, in een serie van drie, neemt Judith Gulikers jullie mee in de cyclus van formatief evalueren. Met concrete voorbeelden, ook van vmbo docenten beroepsgericht uit het leernetwerk formatief evalueren, geeft ze beelden bij hoe je in de klas met je eigen leerlingen formatief evalueren kunt >>>

31 maart 2021|

Proeftuin Formatief Toetsen gelanceerd

Het versnellingsplan Docentenprofessionalisering van SURF heeft de proeftuin Formatief Toetsen gelanceerd! De FE cyclus is de onderlegger van de cursus, bestaande uit allerlei materiaal waar onderwijsinstellingen hun eigen professionaliseringtraject mee kunnen vormgeven. Alle materiaal (powerpoints, oefeningen, peer-to-peer video feedback op elkaars lessen ed.) is vrij beschikbaar hier Je kunt je ook aanmelden als proeftuin en zo ook meedoen het het evaluatie onderzoek en leren >>>

24 maart 2021|

Van huiswerkcontrole naar formatief evalueren!

Hoe krijg ik leerlingen meer gemotiveerd? Een veel gehoorde vraag in het VO en ook een van redenen waarom docenten willen overstappen naar meer formatief evalueren. Zo ook Joost van Vijfeijken, docent scheikunde aan het Montessori college Eindhoven. Hij veranderde de huiswerkcontrole door formatief evalueren bij zijn 4 havo scheikunde les. De formatieve cyclus heeft hem goed geholpen bij het vormgeven hiervan. Zijn ervaringen >>>

8 maart 2021|

Nieuw project: Zicht op studentontwikkeling!

We gaan van start met een nieuw project, getiteld "Zicht op studentontwikkeling"! Dit project wordt gefinancierd door NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek). Wat gaan we doen? Met 4 mbo-opleidingen gaan we een "learning progression" maken, een visuele weergave van het beoogde leerpad van de student. Deze learning progression gebruiken we als kapstok om FE-activiteiten aan op te hangen. Waarom doen we dit? In eerdere onderzoeken >>>

26 februari 2021|

Nieuwe special Formatief Evalueren: 12 pagina’s inspiratie

Met alle docenten en schoolleiders van het VO-Leernetwerk Formatief Evalueren maakten we deze mooie special over formatief evalueren. Wat vind je in deze special? Hoe geef ik vorm aan FE in online onderwijs? 5 voorbeelden uit verschillende vakken die laten zien hoe FE volgens de FE cyclus eruit ziet in de klas Wat is feedback geletterdheid en wat betekent dit voor docent en >>>

10 februari 2021|

Q&A sessie formatief evalueren terugkijken kan hier!

Maandag 1 februari gaven Liesbeth en Judith een Q&A webinar over formatief evalueren. Ter ere van de lancering van deze landingspagina vroegen we jullie om vragen op te sturen die bij jullie leven rondom FE. In dit webinar legden we de FE cyclus uit en gingen we in op jullie vragen en een aantal veel voorkomende misconcepties rondom FE in verschillende onderwijscontexten. Wil je >>>

2 februari 2021|

Een studieochtend bij ROC Midden Nederland

Merel Nelemans werkt bij ROC Midden Nederland en gebruikte met haar team (opleiding Sociaal Begeleiden) een aantal tools uit de hbo-toolkit. Hieronder lees je de ervaringen van Merel. Dit verhaal laat dus ook zien hoe de hbo-toolkit prima bruikbaar is voor mbo-teams! Merel Nelemans vertelt: Wij zijn dit schooljaar begonnen met een modulair onderwijsconcept waarbij de integrale beroepstaken centraal staan. We werken vanuit de >>>

18 december 2020|

Formatief Evalueren vanuit het leerpad van de student

Op 5 november organiseerden we een workshop over Formatief Evalueren, gekoppeld aan leerpad van de student. Vanuit het MBO bekeken: welke kerntaken en werkprocessen staan centraal in jouw onderwijs? Wat zijn belangrijke hobbels waar studenten tegenaan lopen, welke leerstappen zet de student? Dit leerpad gebruik je vervolgens om passende FE-activiteiten te bedenken. Hoe helpt dit? Formatief Evalueren wordt zo een doorlopend proces, en gaat >>>

8 december 2020|

Animatie formatieve cyclus

De zone faciliteren en professionaliseren van docenten, van het HO versnellingsplan van SURF, heeft een eigen animatie gemaakt van de FE cyclus. in ruimte 2 minuten worden de vijf fasen mooi voor het voetlicht gebracht, toegelicht en de rollen van docent en student helder gemaakt. Heel bruikbaar om in je team gezamenlijke beelden te vormen over wat FE nu eigenlijk is. >>>

1 december 2020|

Placemat Formatief evalueren

De zone Faciliteren en Professionaliseren van docenten, van het versnellingsplan van SURF, heeft een placemat ontwikkeld waarin "het recept" voor (online) formatief evalueren wordt toegelicht aan de hand van de vijf fasen van de formatieve cyclus. In de placemat staan ook allerlei digitale tools die je kunt benutten voor de fasen van formatief evalueren.

1 december 2020|

Serie webinars over FE

Samen met de MBO-raad en het Kennispunt Onderwijs & Examinering hebben we een serie van 3 webinars over FE in (online) onderwijs geoganiseerd. Vanuit MBO Utrecht hebben Hetty van Luijk en Ruurd Adrian meegewerkt. Uit de MBO toolkit hebben we diverse werkvormen gebruikt! In 3 webinars hebben de deelnemende mbo-docenten en onderwijskundigen kennisgemaakt met FE. Tijdens de webinars, maar vooral ook tussendoor hebben de >>>

17 november 2020|

De leerling FE-Cyclus

Op 4 november hield Judith een workhop met PO-VO-MBO-HO collega's over de vraag: Wat DOEN leerlingen tijdens het FE proces? Welk concreet gedrag willen we eigenlijk echt zien van onze leerlingen in de klas? Wat doen ze anders dan dat ze nu doen als we meer FE invoeren? En vervolgens, wat moet je als docent doen om dit gedrag bij leerlingen "uit te lokken"? >>>

10 november 2020|

Misconcepties over FE in het HBO

Veel scholen en opleidingen willen meer FE in hun onderwijs. Er heersen echter nogal wat verschillende opvattingen over wat FE is. Zo ook misconcepties: (deels) verkeerde opvattingen over wat FE is of hoe het werkt. Het is belangrijk om die misconcepties boven tafel te krijgen, omdat ze kunnen leiden tot een verkeerde implemtentatie van FE in het onderwijs. In een interactieve themabijeenkomst van het >>>

11 februari 2020|

FE in online onderwijs: geleerde lessen verzameld

Door de Covid lockdown moesten alle scholen ineens helemaal online. Door het online werken kreeg formatief evalueren ineens een extra boost. Want: Hoe houd je online zicht op het leren van je leerlingen? Samen met docenten uit de leernetwerken bespraken en ontdekten we allerlei kansen: online onderwijs noodzaakt om tot de kern van je vak te komen en dus je leerdoelen nog scherper te >>>

10 juli 2020|
Ga naar de bovenkant