Het eerste artikel van het promotietraject van Marijke Veugen, die onderzoek doet binnen het leernetwerk Formatief Evalueren, is gepubliceerd!

In dit artikel valideert zijn de FE vragenlijst, bij docenten en bij leerlingen. Daarnaast laat dit artikel zien hoe en in welke mate docenten uit het leernetwerk de vijf fasen van formatief evalueren inzetten in hun praktijk. Dit doen we door zowel naar docentpercepties te kijken (vinden ze zelf dat ze deze FE activiteiten inzetten?) en naar hun leerlingpercepties te kijken (zien de leerlingen deze activiteiten ook terug in de klas?). Opvallend genoeg zijn docenten en leerlingen het behoorlijk met elkaar eens! Dat is alvast een hele mooie bevinding. Ook komt eruit dat fase 5 het moeilijkste is en nog steeds het minst wordt ingezet. Hier gaan we in vervolgonderzoek dan ook verder naar kijken: Wat wil je als docent van leerlingen zien in die fase 5? En hoe kun jij als docent dit dan ook expliciet ondersteunen in je lessen? Maar natuurlijk zijn er nog veel meer mooie vervolgonderzoeksvragen op te pakken.

Het artikel is open access, dus ook gratis en voor iedereen te lezen.

Veugen, M. J., Gulikers, J. T. M., & den Brok, P. (2021). We agree on what we see: Teacher and student perceptions of formative assessment practice. Studies in educational evaluation, 70, online first publication. doi:https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2021.101027