Hoe krijg je zicht op de ontwikkeling van je studenten? Een learning progression (een leerpad) kan hierbij helpen.

In het project ‘Zicht op studentontwikkeling’ werken wij, Liesbeth en Judith, met 4 mbo-teams aan Formatief Evalueren
(FE). Hiervoor maken we gebruik van de FE-cyclus. Deze wordt vaak ingezet in 1 les. Dat is natuurlijkal ontzettend mooi, maar eigenlijk wil je met FE ook zicht krijgen op de langere termijn ontwikkeling van leerlingen. Dus over lessen heen, of misschie wel gedurende een module of een heel studiejaar. In het project “Zicht op studentontwikkeling” kijken we met vier mbo-teams hoe het maken van een learning progression kan helpen bij het inzetten van doelgerichte FE activiteiten om zicht te krijgen op die langere termijn studentontwikkeling.

In dit artikel in Vakblad Profiel beschrijven wat een Learning Progression is, hoe je er een kunt maken, en hoe dit kan gaan helpen bij FE.

Baartman, L. & Gulikers, J. (2021). Zicht op studentontwikkeling. Hoe kan een Learning Progression daarbij helpen? Vakblad Profiel, 7, 20-24