De FE-cyclus gaat vooral over: Wat DOET de docent in het FE proces. Maar de vraag die natuurlijk ook bij iedereen leeft is: Wat DOET de leerling in het FE proces. Dit blijkt nog niet zo’n makkelijke vraag. Scholen willen meer FE gaan inzetten omdat ze willen dat leerlingen meer eigenaarschap nemen over hun eigen leren, meer gemotiveerd zijn, actiever zijn in de lessen of minder toetsdruk en spanning ervaren. Maar wat betekent dit in termen van concreet gedrag in de klas?

Met deze vraag gingen onze leernetwerkscholen aan de slag. Iedere schoolteam maakte een eigen leerling FE-cyclus poster. In een postermarkt bekeken ze elkaars werk. Grote verschillen, andere nadrukken passend bij verschillende onderwijsvisies, meer of minder concreet. Maar vooral heel leerzaam om zo eens naar FE te kijken. En de mooie conclusie waar docenten op kwamen: Als we het leerlinggedrag in de klas concreter kunnen benoemen, kunnen we ook beter bedenken wat de docent hiervoor dan moet doen, om in de klas dit gedrag bij leerlingen uit te dagen. En zo wordt FE echt een mooi samenspel van docenten en leerlingen.

We schreven een blog over deze postermarkt

Ook vind je op de toolkit een werkvorm om zelf met je eigen school jullie leerling FE-cyclus te maken (werkvorm “Maak je eigen leerlingcyclus”)