In de praktijk: Middelbaar Beroepsonderwijs
In samenwerking met de MBO-raad en het MBO Kennispunt Onderwijs & Examinering is een toolkit voor ontwikkeld voor mbo-docenten en onderwijskundigen die werken bij een mbo-onderwijsinstelling. Deze toolkit is een vertaling van de hbo-toolkit die is ontwikkeld in samenwerking met het Platform Leren van toetsen. In de mbo-toolkit vind je grotendeels vergelijke tools en werkvormen als in de hbo-toolkit, met daarbij specifieke voorbeelden voor het mbo.
Zicht op Studentontwikkeling: Speel jij het spel?!
In het NRO project Zicht op Studentontwikkeling hebben 4 MBO teams (van Albeda, ROC midden Nederland, ROC van Amsterdam/Flevoland, MBO Utrecht) 2 jaar gewerkt aan "meer zicht krijgen op studentontwikkeling". Hiervoor hebben ze, olv van Liesbeth en Judith, gewerkt aan 1) learning progressions om lange termijn ontwikkeling en hobbels zichtbaar te maken en 2) daarbij passende FE cycli om zicht te krijgen op >>>
Praktisch artikel: Zicht op studentontwikkeling
Hoe krijg je zicht op de ontwikkeling van je studenten? Een learning progression (een leerpad) kan hierbij helpen. In het project ‘Zicht op studentontwikkeling’ werken wij, Liesbeth en Judith, met 4 mbo-teams aan Formatief Evalueren (FE). Hiervoor maken we gebruik van de FE-cyclus. Deze wordt vaak ingezet in 1 les. Dat is natuurlijkal ontzettend mooi, maar eigenlijk wil je met FE ook zicht krijgen >>>
ORD presentatie over FE in het VMBO
Liesbeth Baartman en Judith Gulikers verzorgden op de Onderwijs Research Dagen (ORD) in Utrecht een presentatie over het onderzoek dat is gekoppeld aan de leernetwerken FE in het VO. Van die presentatie is een filmpje gemaakt! In het onderzoek wordt de FE-cyclus gebruikt om docentactiviteiten in de verschillende fasen te karakteriseren. Zo zetten de docenten FE vaak kortcyclisch in één les in, maar blijken >>>