Door de Covid lockdown moesten alle scholen ineens helemaal online. Door het online werken kreeg formatief evalueren ineens een extra boost. Want: Hoe houd je online zicht op het leren van je leerlingen? Samen met docenten uit de leernetwerken bespraken en ontdekten we allerlei kansen: online onderwijs noodzaakt om tot de kern van je vak te komen en dus je leerdoelen nog scherper te hebben; allerlei online tools maken verschillende fasen van de FE cyclus makkelijker: het verzamelen van leerlingreacties – deze analyseren – en gebruiken om je online les direct aan te passen. Maar ook ervaarden veel docenten dat je hierdoor ook makkelijker feedback kon geven, zowel naar de hele klas, maar zeker ook naar individuele leerlingen. Mooie geleerde lessen dus!
Alle geleerde lessen zijn verzameld op deze FE in online onderwijs padlet en 10 ervan zie je ook op deze visual
We schreven er ook 2 blogs over op de website van vernieuwenderwijs: deel 1 & deel 2
En een van de schoolleiders van het leernetwerk gebruikte de FE-cyclus en de ervaringen met online onderwijs voor een nieuwe visie op de inrichting hybride onderwijs: Fase 1-2-3 online, fase 4-5 op school. Op naar echt maatwerk! Lees hier een inspiratievol verhaal