Hoe krijg ik leerlingen meer gemotiveerd? Een veel gehoorde vraag in het VO en ook een van redenen waarom docenten willen overstappen naar meer formatief evalueren. Zo ook Joost van Vijfeijken, docent scheikunde aan het Montessori college Eindhoven. Hij veranderde de huiswerkcontrole door formatief evalueren bij zijn 4 havo scheikunde les. De formatieve cyclus heeft hem goed geholpen bij het vormgeven hiervan. Zijn ervaringen zijn erg positief en de leerlingen zijn inderaad meer gemotiveerd en hebben meer zicht op waar ze staan en of de leerdoelen al bereikt zijn. Genoeg reden ook om in te zetten op een vervolg. Daarover later meer…
Joost schreef een artikel over zijn eerste ervaringen in NVOX hierover. Laat je vooral inspireren!
van Vijfeijken, J. (2021). Geen huiswerkcontrole meer! Van huiswerkcontrole naar formatief testen! NVOX, 1, 40-41
Je kunt ook contact opnemen met Joost: jtj.vanvijfeijken@summacollege.nl