PO/VO

In de praktijk: Primair en Voortgezet Onderwijs

In verschillende leernetwerken werken VO scholen of PO scholen samen aan het implementeren van de FE-cyclus. Docenten van verschillende vakken ontwikkelen, proberen, en reflecteren samen op hoe zij de fasen van de FE cyclus inzetten in hun lessen. Daarnaast werken we ook met schoolleiders en kartrekkers aan het verbreden en verduurzamen van FE in de school. Samen leren, professionaliseren en onderzoek zijn in deze leernetwerken met elkaar verbonden, zodat we ook meer zich krijgen op wat werkt, wanneer, voor wie en waarom.

Samen met docenten ontwikkelen we tools, animaties, werkvormen, reflectie-instrumenten, praktische artikelen en concrete FE lesvoorbeelden die we verzamelen in de PO en VO toolkits. Dus ben je PO-VMBO-HAVO/VWO docent, schoolleiders of lerarenopleider, kijk dan in onderstaande link, daar vind je inspriratie, voorbeelden en werkvormen voor je eigen doelgroep.

Formatief evalueren om co-regulatie te stimuleren: nieuw artikel

Formatief evalueren is een interactief proces: de leraar en leerling / docent en student werken hierin samen. Samen zorgt het formatieve proces dat je zicht krijgt op het leren van de leerling. In dit artikel heeft Marijke Veugen onderzocht - samen met docenten van het VO leernetwerk - hoe je als leraar formatief evalueren kunt inzetten om co-regulatie met studenten te stimuleren? Hier >>>

24 mei 2024|

Proefschrift Marijke Veugen: FE in secondary education

Proefschrift Marijke Veugen: Formative assessement in secondary education Op 18 oktober promoveert Marijke Veugen op haar onderzoek in het VO leernetwerk Formatief Evalueren. Ruim 4 jaar deed zij onderzoek naar hoe VO docenten de FE cyclus vormgeven, hoe leerlingen dit zien, hoe docenten verschillen in hun FE praktijk, hoe meer docentgestuurd FE en meer leerlinggestuurd FE eruit zien en hoe je door FE vorm >>>

18 oktober 2023|

Formatief Evalueren sessies VO najaar 2022: verder verdiepen. Doe je mee?

Beste VO docenten, Willen jullie FE ook weer een boost geven en/of naar een hoger plan trekken? Hoe krijg je met FE die leerling nog actiever en stimuleer je meer eigenaarschap of zelfregulatie bij de leerlingen door het proces van formatief evalueren? Graag nodigen wij jullie uit om deel te nemen aan een viertal (online) sessies waarin we fase 4 en 5 van de >>>

31 augustus 2022|
Ga naar de bovenkant