Kansen voor formatief evalueren in het PO (en VO)? Ter ere van de (bijna!) lancering van het boek “Ken je leerling”
“Ken je leerling” is het nieuwe boek van Didactief Onderzoek over hoe, wat, waarom je kunt toetsen, beoordelen en vooral leren inzichtelijk maken in het PO. Met een kernredactie van Desiree Joosten-Ten Brinke, Kim Schildkamp en Judith Gulikers zijn bekende en toonaangevende artikelen geselecteerd en door Bea Ros vertaald naar de Nederlandse PO praktijk. De hoofdstukken gaan over toetsbeleid en visie, doelen van toesting, toetsing op leerlijnen, vormen van toesting – varierend van schirftelijke en cito toetsen tot portfolio’s – dilemma’s bij toetsing en bekwaamheden van betrokkenen.
Formatief evalueren is natuurlijk een belangrijk onderdeel van “Ken je leerling”. Daarom verzorgde Judith Gulikers – als een van de leden van de kernredactie – ter ere van de (bijna) lancering van dit boek een webinar over formatief evalueren. Aan de hand van de Formatieve cyclus, herkenbaar en toepasbaar in alle onderwijscontexten, maar hier in het bijzonder toegespitst op het PO en met concrete voorbeelden. In het eindgesprek bespreken we ook nog wat tips over hoe je kunt beginnen en welke aanpakken meer of minder succesvol zijn.
Je kunt het webinar hier terugkijken. Misschien kun je dit gebruiken op een teamdag om met elkaar te sparren over hoe je meer formatief evalueren in wilt gaan zetten in je lessen en in de school?
Het boek “Ken je leerling” komt hoogstwaarschijnlijk eind april uit, en zal vrij te downloaded zijn via Didactief Onderzoek. Houd de berichtgeving in de gaten!